Krigarpositionerna i yoga - varför gör vi dem?

På lördag, påskafton, kl 10-11.30 har Lois en klass tillägnad krigare 1, 2 och 3. Men varför gör vi krigarpositionerna i yoga kan man fråga sig?

Krigarpositionerna är uppkallad efter krigaren Virabadhra som sägs symbolisera vår inre förmåga att övervinna vårt ego och ignorans. Krigarna testar oss i detta genom styrka, självkännedom, fokus och mod. Även om krigarpositioner kan vara utmanande kan de också vara oerhört grundande och ge en upplevelse och känsla av stabilitet - att bära sig själv.

Fysiskt så utmanar krigarpositionerna våra benmuskler, höftstabiliserare, både musklulärt/stabilitet och rörlighetsmässigt. Beroende på om det är krigare 1, 2 eller 3 involveras också ryggraden, axlar och nacke. I stort sett hela kroppen är aktiv i krigarna. En vanlig “risk” i krigare är att man hänger i sina leder stället för att ta hjälp av skelettets förmåga att landa ungefär led ovanpå led och att muskulärt “krama om” skelettet. Allas våra kroppar och skelett har olika utmaningar och möjligheter och olika erfarenheter vilket kommer påverka formen av positionen. Just din krigarposition kommer inte se ut som någon annans.

Det finns många detaljer att tänka på i dessa positioner och så ska man samtidigt komma ihåg att andas. Som i alla positioner i yoga är balansen av sthira och sukha, steadiness and ease, det viktiga. En balans av att använda sin fysiska kropp, sitt sinne, sitt andetag och sin stillhet och närvaro. Vägen dit och detaljerna är olika för oss alla. Hur din form ser ut, var din medvetenhet landar och var din styrka i kombination med mjukhet landar är unikt för just dig.

Är du nyfiken på att lära dig mer?
Välkommen på lördag!

___

Johanna

e7eabceb-2782-4a57-894c-227db5e5bb8e.jpg

Yoga, vetenskap och fakta - därför fungerar det!

Det är titeln på Sara Hoys nya bok. Minus utropstecknet. Men jag tycker det ska finnas där för det är värt ett utropstecken! Igår var Sara på studion och berättade om boken och guidade oss igenom en yogasekvens baserad på den forskning som finns om yoga.

Att yoga kan ge oss en känsla eller upplevelse av utrymme, lugn och närvaro kan nog de flesta av oss skriva under på. Men vad finns i forskningen egentligen? Vi i väst älskar ju forskning och det är bra att vi vet vad vi gör. Att det finns en innehållsförteckning på receptet som Sara själv uttryckte det. En upplevelse och en känsla är inte alls att förringa och kan vara så gott nog. Men det finns sådant vi vet.

Yogan är unik i sin form då den hjälper vid depression, ger dig bättre stresstålighet, ökar din styrka och rörlighet, kan sänka ditt blodtryck, minska smärta och stärka kroppsbilden. Yogan är unik, menar Sara, då den kombinerar de ingredienser vi lider brist på idag - rörelse och vila.

IMG_0784.jpg

Om yoga och rörelse tillsammans med alla de fenomenala effekterna kom i pillerform hade både du och jag troligtvis velat knapra dem hela dagen lång.

Många av oss är stressade på ett eller annat sätt och kanske prioriterar bort den där korta stunden av rörelse, avslappning eller vila, för att vi hinner inte. Det tar för lång tid. Ack så tokigt vi tänker där.

Vill du veta de kognitiva effekterna du får direkt efter ett 20 minuters yogapass? Klicka här för att läsa mer i Saras blogg på Yoga World.

Varför en bok om yoga och vetenskap? 
Gränslandet mellan forskningens värld och yogamattan är både ett spännande men också delvis klurigt område. Den innebär å ena sidan förenklingar och inspirerande förklaringsmodeller för att motivera till att praktisera yoga och å andra sidan ett kritiskt förhållningssätt till hur yoga definieras och mäts. Även om uppgiften är stor, är det mycket roligt att försöka utröna vad i yogan som troligen har störst effekt och vad vi inte vet särskilt mycket om än. Min upplevelse är att den här boken behövs för att i så stor utsträckning (som jag förmått) sondera terrängen i vilken vi just nu står kring yoga och vetenskap i populärvetenskaplig anda. Någonstans måste vi börja, och startskottet går nu.

Citatet kommer från Saras blogginlägg på YOGOBE där det också finns en filmad videosekvens, samma som vi fick göra med henne igår på studion. Boken, som jag rekommenderar varmt, hittar du bland annat här.

Tack Sara för att du kom och för allt arbete du gör för att lyfta yoga och forskningen framåt!

___

Johanna

IMG_0786.jpg

Om du vill testa Saras yoga på YOGOBE kan du använda koden SARAHOY eller ALVIN för dina första 30 dagar gratis.

FLOW bloggen får nytt liv!

I FLOW bloggen har det inte hänt något på mycket länge men nu är det dags igen! Bloggen ser nytt ljus! Med våren, solen och den trevande växtligheten kommer vi med kraft.

Varje vecka kommer nya inlägg om yoga, livet, mat, forskning, event, utbildningar, vad vi gör, tankar - allt möjligt. Inläggen och författarna kommer att variera men FLOW-gemenskapen vara densamma. Har du önskemål om något du önskar läsa om så maila gärna info@studioflow.se så ska vi göra vårt bästa att uppfylla önskningen.

Varje onsdag med start nästa vecka kommer nya inlägg.

Hoppas du hänger med!

VARMA HÄLSNINGAR
Johanna & FLOW teamet

IMG_0555.jpg