Krigarpositionerna i yoga - varför gör vi dem?

På lördag, påskafton, kl 10-11.30 har Lois en klass tillägnad krigare 1, 2 och 3. Men varför gör vi krigarpositionerna i yoga kan man fråga sig?

Krigarpositionerna är uppkallad efter krigaren Virabadhra som sägs symbolisera vår inre förmåga att övervinna vårt ego och ignorans. Krigarna testar oss i detta genom styrka, självkännedom, fokus och mod. Även om krigarpositioner kan vara utmanande kan de också vara oerhört grundande och ge en upplevelse och känsla av stabilitet - att bära sig själv.

Fysiskt så utmanar krigarpositionerna våra benmuskler, höftstabiliserare, både musklulärt/stabilitet och rörlighetsmässigt. Beroende på om det är krigare 1, 2 eller 3 involveras också ryggraden, axlar och nacke. I stort sett hela kroppen är aktiv i krigarna. En vanlig “risk” i krigare är att man hänger i sina leder stället för att ta hjälp av skelettets förmåga att landa ungefär led ovanpå led och att muskulärt “krama om” skelettet. Allas våra kroppar och skelett har olika utmaningar och möjligheter och olika erfarenheter vilket kommer påverka formen av positionen. Just din krigarposition kommer inte se ut som någon annans.

Det finns många detaljer att tänka på i dessa positioner och så ska man samtidigt komma ihåg att andas. Som i alla positioner i yoga är balansen av sthira och sukha, steadiness and ease, det viktiga. En balans av att använda sin fysiska kropp, sitt sinne, sitt andetag och sin stillhet och närvaro. Vägen dit och detaljerna är olika för oss alla. Hur din form ser ut, var din medvetenhet landar och var din styrka i kombination med mjukhet landar är unikt för just dig.

Är du nyfiken på att lära dig mer?
Välkommen på lördag!

___

Johanna

e7eabceb-2782-4a57-894c-227db5e5bb8e.jpg