Ladda inför hösten

Vi befinner oss redan i mitten av oktober.

Och fler månader med kyla och ännu mer mörker ligger framför oss. För att inte riskera dras ner allt för djupt i den omdiskuterade höstdeppen så är det bra att ha lite knep att ta till för att göra vardagen lite lättare. 

Ibland är glömmer vi bort de enkla sakerna som ofta ligger bakom vårt välmående och då kan det vara bra att bli påmind. Här är några saker jag skulle vilja dela med mig av (första delen av två) som kan vara bra att tänka på -

  • Prioritera inte bort sömnen. Okej, ibland är vardagen stressig och det är mycket på jobbet som gör att vi inte kommer i säng när vi själva vet och känner att vi “borde”. Men försök att somna i rimlig tid (antal timmar sömn per natt som är “bra” varierar såklart från person till person men sikta på runt 7) i alla fall 4 kvällar i veckan. 
  • Lyssna på podcasts. Medan du är ute och promenerar, på gymmet eller hemma i köket. Här kommer några tips på podcasts jag gillar - Serial, P3 dokumentär, Hälsosant, Creepypodden, P3 serie - de dödas röster, Yogalärarna, Historiepodden & Morgonpasset i P3.
  • D-vitamin. D-vitamin får du i dig genom huden från solen eller från fet fisk, ägg, fiskleverolja, feta mejeriprodukter och svamp så som kantarell, trattkantarell och karl johan. Går även att få i sig genom kosttillskott.
  • Testa någonting nytt, speciellt om det är någonting du har varit sugen på att göra en längre tid. Kanske börja springa, lära dig franska eller… yoga? 
  • Boka in en lunchdejt med en kompis, partner eller någon annan du tycker mycket om. Laga mat tillsammans eller ät ute. Sitt länge och ät mycket.
  • Testa att lägga ifrån dig telefonen en timme innan du faktiskt går och lägger dig. För en del kanske detta är en självklarhet, men för många av oss är skärmen på våra telefoner faktiskt det sista vi ser innan vi somnar. 
  • Spendera tid ute. Promenera själv eller ta en ny runda med hunden (det går faktiskt också att låna någon annans hund om du inte har någon egen, jag lovar att det uppskattas). Här kommer podcasts perfekt till hands. 
  • Skriv tacksamhetsdagbok. Vad innebär detta undrar du? Jag kommer skriva ett lite mer ingående inlägg om detta i veckan men det är väldigt enkelt. Varje dag, eller några dagar i veckan, skriver du ner i tre saker du är tacksam för. Det är inte mycket klurigare än så.
  • Duscha eller, om du har lyxen, bada innan du går och lägger dig och dyk ner i en nybäddad säng. 
  • Välj att ta bort det som ger dig prestationsångest på sociala medier. Sluta följa konton på instagram med mera som får dig att känna att du är en dålig förälder för att du inte är tillräckligt ekologisk, för att varje måltid du lagar inte ser ut som att den är tagen från pinterest, att du inte kommer igång med träningen snabbt nog efter att ha fött barn, att du inte börjar dagen med en liten grön smoothie eller en fräsch ingefärsshot varje morgon eller spenderar flera timmar på gymmet varje dag, inte kan lägga hutlösa pengar på kläder eller vad det nu än kan vara. Sluta följa. Nu med en gång. 

bild från pinterest

-----------
Tyra Nord