Ladda inför hösten del 2

  • Skriv av dig. Det spelar ingen roll vad du faktiskt skriver om och det spelar ännu mindre roll om du skriver med penna och papper eller om du skriver i ett dokument i datorn. Hur känns det idag? Skriv ner det.
  • Lägg lite extra tid på att laga mat en dag denna veckan och se hur det känns. Leta upp något nytt recept och köp hem hem lite roliga ingredienser eller bara extra goda. Låt barnen hjälpa till om du har några. Låt det ta lite tid. Lyssna på musik eller (igen) podcasts under tiden. Drick lite vin. Laga lite extra och ta med dig i matlådan dagen efter.
  • Köp dig några riktigt bra böcker att läsa.
  • Yoga. Kanske har du aldrig provat det tidigare men är sugen på att testa. Vi på Studio Flow har massor av bra klasser under hösten för dig som är nybörjare eller mer erfaren.
  • Unna dig en behandling. Massage, fotvård, gå på spa eller akupunktur. Ta hand om kroppen.
  • Har du ett stillasittande jobb? Försök att röra på dig en gång i timmen. Det räcker med 30 sekunder ibland. Sträck armarna över huvudet, böj dig ner mot golvet, gör små cirklar med huvudet/nacken, lyft axlarna mot öronen och håll ett par sekunder eller gör några tåhävningar. 
  • Gör exakt det du har lust med en kväll eller helg. Du måste inte “hänga med ut”. Du måste inte vika tvätten. Det går precis lika bra att dra på sig en lite småsolkig pyjamas en tisdagskväll vid halv åtta och bara titta på youtube. Du måste inte prestera. Du kan faktiskt bara ligga raklång i soffan och pilla dig i naveln en kväll. Eller äta wienerbröd till lunch. 
  • Organisera hemma. Inget over the top super crazy. Det räcker med några skrivbordslådor eller en hylla eller två i garderoben. Eller kanske i skafferiet. Skänk bort det som är helt och rent men som du ej använder längre. 
  • Investera i ett par varma, goa strumpor inför hösten och vintern att skrutta runt i hemma. Men! Om du har möjlighet, dvs om du inte har det för kallt inne, glöm inte att spendera lite tid barfota även fast det är höst. Dra lite i mattfransar med tårna och plocka upp saker från golvet med hjälp av fötterna. Aktivera dina fötter som kommer spendera större delen av tiden inlåsta i varma, svettiga skor de närmaste månaderna.
  • Lägg märke till din andning. Just precis nu. Hur känns den? Lugn? Snabb? Lägg märke till om du andas med magen eller uppe vid nyckelbenen. Lägg inte så stor värdering i det men lägg märke till det. Försök att tänka på det någon gång varje dag. Se om du märker någon skillnad i din vardag bara genom att dra uppmärksamhet till organen som hjälper till att hålla dig vid liv.

bild från pinterest  

-----------

Tyra Nord