Cashewgurt för lata sommardagar.

Kanske har du semester, kanske inte. Oavsett så är förhoppningsvis dagarna lite lugnare. Det är ju så olika det där hur vi spenderar våra dagar. Om de är fyllda av ledighet eller jobb. Vad det än är så kommer här ett tips på frukost eller mellanmål.

Cashewgurt

3,5 dl osaltade cashewnötter (blötlagda 8-12 timmar)
2 matskedar citronsaft (eller mer för mer smak)
10 matskedar vatten
2 urkärnade dadlar
en gnutta havssalt
1/2 matsked psyliumhusk/ malda psyliumfrön + 120 ml vatten

  • Blanda psyliumhusk och 120 ml vatten i en skål och vispa till en tjock massa
  • Blanda resterande ingredienser i en matberedare och mixa allt till en slät massa
  • Blanda 2 matskedar av den tjocka psyliummassan med smeten så att allt blandas
  • Lägg upp gurten i två skålar och ställ i kylen i minst 10 min så att den kallnar
  • Toppa med bär, musli eller det du föredrar

Receptet är hämtat från greenkitchenstories.com

Vi gjorde denna cashewgurt som en väääädigt sen frukost och stod oss i ca 3 timmar innan vi blev hungriga. Jag tycker nog att receptet är mer lagom för 3-4 pers än 2 då det blir lite maffigt men det beror ju på hur hungrig man är. Högst individuellt. Och om man äter något mer till. Jag tog tre dadlar istället för två och skulle nog tagit lite mer citronsaft. Jag toppade med bär och musli men tycker man kan skippa muslin då det kändes lite torrt. Bär var dock mumma med cashewsmaken.

Kort och gott - supergott att variera frukost och mellis med när man tröttnar på sina vanliga rutiner.  Hoppas det ska smaka!

---------
Johanna Alvin