YOGA

 

 

Yoga är en väg att finna balans och harmoni för både insida och utsida. Medvetenhet och närvaro ökar förmågan att lyssna till vad som händer i kropp och sinne. Yogans alla delar, fysiska, mentala, spirituella, är ett verktyg för att lättare möta vardagens intryck och händelser med lugn och balans samt ett verktyg för att släppa på spänningar och blockeringar i kroppen. Yogan skapar mer utrymme, rörlighet och styrka både fysiskt och mentalt. Klasserna erbjuder alternativ efter erfarenhet, känner du dig osäker rekommenderar vi nybörjarkursen där vi lägger grunden för att delta på samtliga klasser. 
Läs mer under varje lärare vad yoga betyder för dem och vad de inspireras av.

Mind/body

Medicinsk yoga

 

YIN

 

 

I Yin yoga skapar vi mjuka flöden med sittande och liggande positioner som hålls under längre tid. Positionerna stimulerar energiflödet i meridianerna, energikanalerna i kroppen. I en tid med mycket yang influenser kan yin hjälpa oss att stanna upp, reflektera och börja om. Yin yoga ökar medvetenheten och kontakten mellan kropp och sinne och i varje dimension kan mer utrymme ge mer plats och hjälpa oss att släppa på spänningar och begränsningar. Bindväv och fascia stimuleras såväl som det mentala och yin yogan är en väg till vårt innersta. Att våga lyssna, våga känna, våga vara.

Passar alla som vill stressa ner, släppa taget om virrvarr av tankar, vill släppa taget både fysiskt och mentalt för en stund och vill hitta mer rörlighet i kroppen.

 

MEDITATION

Meditation hjälper dig att skapa förutsättning för ett inre lugn, lättare möta och hantera tankemönster och känslor, minska stress och ge dig ett allmänt välbefinnande. Meditation kan ha god inverkan på både hjärna och blodtryck. Meditation ger både kroppslig och mental avslappning  och vi använder oss av olika koncentrationstekniker, andning, energi, fokuspunkter, iakttagelser och uppmärksamhet med mera i dessa ledda meditationer. 

 

MOBILITY

 

 

Mobility är en rörlighetsklass för hela kroppen som för tankarna till funktionell träning. Sekvenser byggs samman eller presenteras som enskild övning och redskap är exempelvis egna kroppen, block, bälten och pinnar. Vi utmanar leder på ett strukturerat, genomtänkt och metodiskt sätt. Passar alla som tycker att de är stela, sitter mycket och/eller vill utveckla och förbättra sin träningskapacitet.

 

Vecka 35–50

Dörrarna är öppna 30 min innan första klassen och är öppna 15 min efter/innan efterföljande klasser. 

Med reservation för ändringar.

När vädret tillåter håller vi klasserna utomhus på vår fantastiska takterrass.