Johanna Alvin driver FLOW med önskan om en mötesplats för lärande, utveckling och att vara sig själv, med sig själv. Med värme, energi, och engagemang strävar jag efter en personlig studio där man kan känna sig som hemma. Johanna är även stolt ambassadör för Casall.

För mig handlar yoga främst om vad som händer inombords, mentalt, i själen och i hjärtat. Inre linjering och ett säkert rörelsemönster i kombination med att röra sig inifrån och ut kännetecknar mig som lärare. Allt börjar inom dig och vibrerar ut till omvärlden. Klasserna är en chans att känna, utmana och landa på samma gång. En dynamik mellan meditativt flow och asana flow efter dina förutsättningar, på din yogamatta. Jag fann den fysiska yogan som ung vuxen men det var när utmattningen och depressionen kom som jag hittade yogan på riktigt och nu inte kan leva utan den. Den var en stöttepelare genom en tung tid och är det fortfarande varje dag. Varje dag när jag påminner mig själv om vikten av att andas.

All form av fysisk aktivitet lockar mig men återhämtningen är lika viktig och det är balansen mellan dem som är ingredienserna i mitt liv som gör att jag mår bra. Som fd idrottslärare ligger ungdomar mig varmt om hjärtat och min önskan är att få introducera verktyg för återhämtning och självkänsla så tidigt i livet som möjligt. 

Läs mer om Johanna och utbildningar hon erbjuder på www.johannaalvin.com

500 h Yoga Alliance cert utb i Vinyasa Flow/Embodied Flow. Embodied Yin yoga, 200 h Global Yoga samt immersions och workshops med Tara Judelle, Donna Farhi, Bonnie Bainbridge Cohen, satu Tuomela, Tiina Ravelin mfl.

 


 

Lois Hansson heter jag och är en av lärarna på FLOW, som erbjuder yoga som passar de flesta och helst alla. Jag undervisar Vinyasa Flow-inspirerade klasser, Yin samt håller i nybörjarkurserna.

Yogan syftar till att stärka kroppen, träna upp styrka och flexibilitet och samtidigt ha respekt för begränsningar. Det  ska vara roligt - inte svårt - med yoga. På mina klasser strävar jag efter en avslappnad och tillåtande stämning där alla oavsett nivå kan trivas och tänja på sina gränser, om än så lite. 

För mig är yoga en högst personlig sak och det jag känner och vad som fungerar för mig är troligen inte detsamma för dig. Men en sak som jag strävar efter är en känsla av frihet, att kunna fånga ett ögonblick av att känna sig fri. En frihet som gör att du varken känner rädsla, begär eller begränsning - du är bara fri. 

Ett av mina bästa tips gällande yoga är att använda hjälpmedel. Block, band, filtar och ibland även en vägg är utmärkta för att hitta in bättre i positioner och där finna utrymme och styrka. Så stötta dig själv- det kommer att hjälpa dig vidare i yogan och kanske också i övriga livet.”

Läs mer om Lois på www.yogalandet.com

200 h Yoga Alliance cert utb i Vinyasa Flow. Yin yoga,  samtworkshops med Tara Judelle, Ana Forrest,  Satu Tuomela,  mfl.

Annamaria Gerdin Yoga för mig är att hitta hem. En plats där själen och kroppen kan andas, leva och finnas till. Yoga är också ett sätt för mig att pausa på, få perspektiv och kliva utanför de redan satta ramarna för att kanske komma tillbaka och justera. Jag hoppas alltid att min yoga ska väcka känslor, gärna glädje och lycka men även känslor som irritation och ilska har sin plats på mattan. För när vi väcker känslorna till liv, oavsett vilka, blir vi mer levande. 

Jag kommer lika ofta på mig själv med att vara både irriterad och lycklig på yogamattan, men oavsett känsla under tiden bubblar det av liv inom mig efter en klass. Den känslan är för mig oslagbar och den vill jag dela med mig av. 

När du yogar för mig kommer vi genom flödande sekvenser och dynamiska rörelser uppleva och experimentera vart våra egna kroppar och sinnen vågar ta sig. Din matta, din yoga. Jag är bara där för att ge riktlinjer till var du skulle kunna gå. Ibland kommer kanske en liten tå eller tanke sticka utanför din vanliga/välbekanta väg. Ibland kommer det att kännas som att du hittar hem. 

Vinyasa Flow 200h (Authentic Flow)

 

 

 

 

 

Liselotte Reivén: Jag  fascineras av vår kropps alla uttryck, hur vävnader förändras beroende på hur vi lever och mår. Närvaro i kroppen är något de flesta av oss söker genom medveten träning som yoga eller pilates, men att verkligen nå dit kan ibland vara svårt. Jag jobbar mycket med fokus på vår bindväv, fascian, där mycket av vår sensorik och kroppskännedom finns. I mina klasser får du jobba med sambanden i kroppen, hur du kan använda motståndet mot golvet, hur du hittar kontakt med dina allra djupaste magmuskler och hur fantastiskt många möjligheter det finns för dina lungor att expandera och syresätta. Allt varvat med anatomi och kunskap om hur våra system fungerar.

Massageterapeut med inriktning på fasciella tekniker, undervisning på Axelsons massageutbildning, certifierad STOTTpilatesinstruktör, danspedagog från Danshögskolan.

Läs mer om Liselotte på www.movementcenter.se


Tyra Nord: För mig är det viktigt att yoga ska kunna vara tillgängligt för alla oavsett tidigare erfarenheter, kroppsliga förutsättningar, ålder och kön. Och att det ska vara lättsamt. Det behöver inte alltid vara så allvarligt utan handlar för mig mer om att hitta sätt som är sköna för din kropp att röra sig. 
Som ger energi och avslappning. 

Att få röra kroppen på ett sätt vi kanske inte är vana vid, men har full kapacitet till att göra - vi har bara glömt bort det på vägen. Det ska både kunna vara lugnt och avslappnande men också lite svettigt och utmanande. 

Jag hittade själv till yogan genom min nyfikenhet om min egna överrörlighet som gjorde att jag var tvungen att vara vaksam på hur jag själv rörde mig. Därför gillar jag att undervisa yoga med ett fokus på kroppsmedvetenhet och vakenhet gällande den egna kroppen. Alla kan inte, och ska inte, göra samma rörelser. Och det är helt okej. Jag är även utbildad medicinsk massageterapeut vilket har bidragit mycket till ett ännu större intresse för kroppen och dess anatomi. 

Virya Yoga (Dynamic Hatha Yoga) 200h. Dipl. medicinsk massageterapeut vid Axelsons Gymnastiska Institut

Evelina Lindahl: Evelina är en skånetös med två egna barn på 3 och 4 år och en bonusdotter på 14. Därhemma yogas det flera gånger i veckan och barnen älskar det. Evelina har gedigen erfarenhet med barn efter att ha jobbat som danslärare under mer än 10 års tid. Nu har hon skolat om sig och satsar helhjärtat på yoga och förutom att jobba som frilansande danslärare driver hon sitt företag Yogaliten som erbjuder barnyoga, familjeyoga, workshops och yoga i skolan.

Yogan hjälper till att få kroppen att landa och sinnet att rensas. Yoga och framför allt barnyoga handlar om att få värdefull tid och kommunikation med sina barn och umgås på ett närvarande sätt. I familjeyoga får man chansen att vara liknöjdes varandra och hela familjen vara elever.

200 h Authentic Flow, Embodied Yin, Terapeutisk barn- och ungdomsyogautbildning med grund i Mediyoga.

Emma Munter: När du träffar mig träffar du en livsglad medmänniska som drivs av att alla ska hitta sin egna inre styrka och glädje. För mig är närvaron det viktigaste. Närvaron med sig själv och andra och i denna närvaro hitta kärleken till sig själv, till andra och livet. Jag yogar och mediterar med hjärtat och lär mig allt jag kan om hjärnan, kost och vår hälsa (när jag inte hänger med mina två småttingar på 4 & 6 år varannan vecka).

För mig är yogan och en hälsosam kost en av grunderna som ger mig glädje, styrka och frihet men navet i min närvaro och min glädje till livet är ändå meditationen. Det är genom meditationen jag har klarat mig igenom tider av höga krav på mig själv, bekräftelsebehov och prestation. I detta lugn finner jag mitt inre ljus och styrkan i att vara jag, att fortsätta lära och inte vara begränsad eller beroende av mina omgivningar och förmågan att ge mig själv utrymme och uppskattning för den jag är.

I meditation med mig får du möta ditt inre lugn och din kropp och hämta både lugnande,jordande kraft och energigivande ljus. Meditationen ser jag som en avslappning i både kropp, sinne och själ där du får möta bland annat din andning, din kropp, dina energier, göra iakttagelser och känslo-övningar. Meditation är inte bara bra för hjärnans struktur och lyckoämnen och för din förmåga att hantera känslor och stress, utan är en stund där du kan få möta dig själv med kärlek och omtanke och hämta ny kraft.

Mindfulnessinstruktör, Mindfulnesscenter (https://www.mindfulnesscenter.se/),
f.d. gymnasielärare i psykologi, Jobbar med mindfulnessprojekt inom skolvärlden (http://www.empaticus.se/),
Friskvårdsmassagekurs på Body,Mind & Spirit, f.d. Yogalärare

Dalia Lurje:  Jag hittade yogan för ca 10 år sedan då jag bodde i England, då jag provade på lite olika stilar. När jag några år senare korsade vägar med Anja Bergh och hennes EMBODY immersion i Göteborg förändrades allt! Jag lärde mig att ta hand om mig själv i form av asana, andning, nutrition och inte minst kontemplation! Jag lärde mig också vikten och styrkan av kollektivet, något jag hela tiden arbetar aktivt med att bygga, både inom yogan och utanför, alla behöver ett skyddsnät och inte minst någon att skratta och utvecklas tillsammans med!

Mina klasser bygger på att hitta space och frihet till att vara du! Vi går igenom grundläggande tekniker för hållbar frihet i kroppen inspirerade av Embodied Flow™, Anusara, medicinsk yoga och mina studier i osteopati.

EMBODY 100h Immersion med Anja Bergh och Leila Sadeghee/ EMPOWER Yoga Teacher Training 200h med Anja Bergh/ Medi Yoga Instruktör med Per Krutzén/ Immersion Embodied Flow intensive med Tara Judelle/ Workshops med Sianna Sherman/ Bonnie Bainbridge Cohen. Pågående studier i Osteopati på Osteopathögskolan i Göteborg.

 

 

Suzanne Almbring  För mig handlar yoga mycket om att hitta det inre lugnet i kombinationen rörelse och stillhet. Lugnet som gör dig stark att hantera livet och vardagen och jag återkommer gärna till andningen som ett ankare i tillvaron, vilket också återspeglas i mina klasser. Jag kom in i yogans värld för drygt tio år sedan och har sedan dess provat många olika stilar och lärare genom utbildningar och workshops.

Har fastnat lite extra för yin och restorative, då jag upplever att många med mig har svårt att ge sig själv tid till återhämtning och vila. För att få balans i den värld av ständiga aktiviteter vi lever i guidar jag gärna de lugna, stilla klasserna. Det kan vara nog så utmanande att vara helt stilla en längre stund då vi möter våra tankar på ett annat sätt än i den fysiska praktiken. Min önskan är att skapa en tillåtande atmosfär och bidraga till andra människors hälsa och välmående.

RYT 200 h Yoga Alliance i Hatha yoga, Restorative TT.