Välkommen höst - FLOW firar 3 år!

Sommaren är förbi och vi välkomnar hösten med öppna armar. Det blir lite mörkare, temperaturen sjunker och värmeljusen gör sin återkomst. Så också yogapraktiken för många. Det är lätt att tappa rutiner under sommaren, vilket också är nyttigt, men när vardagen kommer tillbaka är de små, regelbundna, andningshålen viktigare än någonsin. I början av hösten snurrar mycket igång och farten kan göra att vi mest glider med för vi hinner inte stanna upp och tänka.

Så, ta dig en stund och planera hur du önskar att dina dagar ska se ut. Sedan kanske det inte blir exakt så, men en plan med struktur har högre sannolikhet att bli av. Vilka klasser skulle du vilja gå på varje vecka, vad har du för övriga möjligheter till en stund på egen hand hemma utefter dina förutsättningar? Att gå på klass är härligt för gemenskapen, guidningen och miljön men den egna stunden hemma varje dag är lika viktigt för oss att inspirera dig till.

Med höstens intågande firar studion också 3 år och det vill vi såklart fira tillsammans med dig. Både dig som är ny hos oss och du som varit med oss hela vägen. 3 år kräver 3 festligheter tycker vi:

  • 300 kr rabatt på klippkort och halvårskort- Gäller köp online eller i reception under v 37. Kan ej kombineras med andra erbjudanden.

  • Du som kommer på klass/kurs under v 37-38 kan vara med i utlottningen av 3 st 10klippkort (värde 1800 kr/st). Tävlingen finns på plats i studion.

  • Du som har klippkort eller AG hos oss får ta med tre vänner gratis på klass under v 38-43. Gäller tre olika vänner på tre olika klasser. Vännen bokar sig själv och väljer "betala på plats" i systemet så löser vi det på plats.

Fler erbjudanden och överraskningar kommer under september månads gång på studion.

Välkommen tillbaka och välkommen till FLOW!

—-

Johanna och FLOW-familjen

Flow_klasser_web-292.jpg


Reflexologi - vad är det?

Den här veckan få du möta Sofie som arbetar med behandlingar i tornet på måndagar och tisdagar. Hon håller även klasser och kurser hos oss samt arbetar i receptionen. Förutom reflexologibehandlingar gör hon massage och Reiki. Du kan läsa mer om henne på rhymebodywork.com

Ett mer bekant ord som du kanske har hört innan är zonterapi, principen är samma men ändå skiljer sig reflexologin en hel del. Reflexologin ger dig zoner över hela kroppen, vi jobbar även i olika system vilket innebär att vi kan individanpassa behandlingen mer. Jag kommer nedan ge ett litet exempel, tror det kan bli lättare att få en bild av hur det fungerar så, men kom ihåg att det bara är ett exempel av många som går att behandla genom reflexologin. 

Zon- Ett litet område på kroppen som är direkt kopplat till en fysisk del av din kropp genom nervkontakt. ex- ryggraden sitter längst insidan på foten.

System- vi har olika reflexologiska kartor på kroppen , ex System 1 som är vårt akutsystem som är bra att använda vid ex ryggskott. Genom dom olika kartorna så får vi flera olika rygg-zoner som jag kan använda mig av under en behandling.

Målet är att skapa balans och självläkning i din kropp, i en djup avslappning som många känner under behandling så kan svar komma till dig om saker som du kanske behöver ändra eller du kanske kan se ett mönster i när värken gör sig som mest påmind. 

Det som slog mig mest när jag började använda mig av reflexologin var att jag helt plötsligt fick nya resultat med massagekunder som stått lite still i sin läkning, av den "enkla" anledningen att jag nu kunde komma åt mer djupt rotade ofta känslosamma låsningar i kroppen. 

Jag behandlar ofta med 3-4 behandlingar lite tätare för att få kroppen att svara och sen kommer vi vart efter fasa ut till hur ofta som känns behövligt och ok för dig.

Reflexologin bygger på att själ, sinne och kropp hänger ihop och det är även så jag kommer tänka om din ryggvärk som i exemplet nedan. 

"Ex. Du som klient söker för ryggvärk, du har haft detta under en längre tid. Ibland blir det bättre, ibland sämre. Du brukar gå på massage och känner att det hjälper för stunden och kanske ett par veckor framåt men det blir aldrig helt bra.

Vi kommer börja med att prata om dina symptom, finns det en skada, finns det en skada i en annan del av kroppen, när kom det, hur mådde du i livet vid den tiden? Vi kommer även beröra andra ämnen som stressnivå, sömnproblem, energinivå.

Sen kommer du som klient få lägga dig på bänken och behandlingen börjar, jag kommer ha stort fokus på att få din rygg att kännas bättre men jag kommer också ha stort fokus att hitta ner till roten till din värk. 

Områden jag kommer behandla din rygg igenom är ex zoner på öronen, fingrarna , underben och fötter. 

Jag tror på att kroppen behöver sin tid att få släppa taget så mina behandlingar känns ofta djupt avslappnande men då och då med en vänlig knuff om jag märker att du tex mentalt håller fast i nånting. Är reflexzoner aktiva kan de kännas väldigt ömma så det är alltid en balansgång med hur mycket tryck jag kan använda och det variera ofta från gång till gång. 

Jag jobbar mest med mina händer men vissa zoner behöver mer punktmarkering och då använder jag mina zonstavar. Ibland använder jag mig även av små guldpluppar som jag placerar på zoner i dina öron, de kan sitta kvar i ca 3 dagar för att fortsätta behandla ett område även efter du varit hos mig. 

Varje behandling avslutas med balansering, stillsamma behandlingstekniker och en stunds reflektion tillsammans efteråt. "

Har du frågor, funderingar så får du gärna maila mig på sofie@rhymebodywork.com

___

Sofie Gustafsson

IMG_20160926_221145.jpg

Nyfikenhet före plågat motstånd - Lois resonerar inför lördagens temaklass.

När jag tänker tillbaka på varför jag började yoga så kan jag knappt förstå varför med tanke på det motstånd jag kände i varje position. I sittande, stående ja tom i liggande asanas kände jag bara motstånd. Hur kunde detta få mig att fortsätta?

Om jag tänker efter en stund så var det nog nyfikenhet som fick mig att med plågat motstånd fortsätta. För någonstans så kändes det ändå ”spännande” att min kropp, som ändå alltid varit ok med rätt mycket fysisk påfrestning, nu bara ville protestera.  Jag fortsatte och upptäckte funktioner i min kropp som jag aldrig någonsin använt- till någonting- ever! Det haglade instruktioner i varje klass:  höger fram,  vänster bak, framsida mot baksida, lyft naveln, lyft bäckenbotten och sen böjer du dig bakåt. Samspel och koordination- mina sämsta grenar!

Det har tagit lång tid för mig att hitta detta samspel och att få min kropp att korrdinera sig för att sen kunna utforska en position och få min kropp att förstå hur jag kan fördjupa ytterligare, hitta lite längre in och där finna mod och lugn att gå lite längre.

I stående asanas så utmanas jag som mest när det gäller samspel, allt måste kopplas på, nerifrån och hela vägen upp och bland de asanas jag kämpat med som mest är Utthita Parsvakonasana.

Utthita Parsvakonasana  (förläng sidovinkel) kan ses som en fortsättning på Virabhadraasana II (krigare 2) då den utsträcka armen kan föreställa den  rörelse som måste till för att få  iväg spjutet, vapnet från krigarens hand. Det är också en förberedande asana för fler fördjupande positioner där man te x kan vira armarna runt kroppen och tag i sina händer- ”binda”.

Positionen stretchar ut hela sidokroppen, höften, ljumske, bröst, skuldror och mage. . Samtidigt stärker den ben, anklar och knä. Det är en muskulär utmaning där det är oerhört lätt att glömma bort det viktigaste, andningen.

Första gångerna denna asana dök upp på pass så fann jag den omöjlig att göra något mer i än att endast överleva-  ett sådant  fruktansvärt motstånd! Men efter att ha tacklat den flera gånger med muskler och motstånd så trillade till slut slanten ner även  i mitt huvud. Jag skulle andas, skapa utrymme med mitt andetag, inte hålla emot så förbaskat med mina muskler på ytan utan istället ”krama om” mitt skelett och låta kroppen mjukna in i positionen. En helt ny känsla infann sig i kroppen.  Jag kände styrka, utrymme och mjukhet, motståndet var som bortblåst och ett lugn infann sig.

Så kanske kan även de andra beskrivningarna av fördelarna med positionen stämma. Att den kan stärka den mentala hälsan, påverka andningen och lungkapaciteten och kanske även var en go massage för magen och på så sätt påverka matsmältningen positivt.

Jag är fortfarande full av motstånd i min kropp och mina muskler,  vill inte alltid släppa efter men de gånger jag bryter igenom motståndet så är det en underbar känsla av samspel och lätthet. Där det känns som att jag kan gå hur långt som helst och det är : worth waiting for!

___

Lois Hansson

Lois undervisar temaklass kring positionen Utthita Parsvakonasana lör 18 maj kl 10-11.30 och den ingår som vanlig klass på schemat. Boka dig på klassen här.

IMG_0947.jpg

Fasciasystemet och kroppens rörelsemönster - möt Liselotte Reivén

Den här veckan möter du Liselotte Reivén på Movement Center. Hon arbetar på vån 2 med personlig träning i pilates samt i tornet och gör behandlingar. Här får du läsa om hennes passion för sitt arbete - fascia.

Mitt öga har i nästan hela mitt liv dragits mot samma sak. Dynamiken i helheten. I kroppens rörelsemönster. I dans, kampsport och vardagsuttryck. Det är vackert, med naturliga momentum där vår konstruktion är det som skapar det organiska språket. Även när det uppstår skador eller blockeringar som förändrar rörelsemönster, så är det intressant. För det säger alltid något om just den kroppen. Om just den människan.

Fasciasystemet är en struktur som under lång tid varit förbisedd i anatomiundervisningen här i väst. Bortskrapad och mest sedd som fyllnadsmaterial i kroppen. Och vi har på grund av det också missat förståelsen för att den förenar oss, alla våra delar. Musklerna, nerverna, blodkärlen och inre organen. Och den skapar inte bara samordning och glidytor, utan även en känsla av närvaro.

Det finns mycket kommunikation i vårt fasciasystem, både i sig självt och i kombination med centrala nervsystemet. Här finns känsel. Rörelsereceptorer. Smörjmedel och uppbyggande kollagenfibrer. Allt i en salig blandning, som gör oss alla unika och bland annat ger oss två väldigt viktiga funktioner – rörelsedynamik och kroppskännedom. 

Fascia och muskler jobbar alltid tillsammans och är beroende av varandra för att kunna fungera väl. Men dom har olika behov. Att ta hänsyn till vad din fascia/bindväv behöver för typ av träning och kanske även någon form av manuell behandling, gör att den behåller sin smidighet och elasticitet, sin styrka i senorna när du tränar tungt, eller totala känslan av flöde och lugn när du vilar i en yinposition.

Hur som helst så är det en vävnad som vi inte vet så mycket om ännu. Forskningen är i sin linda, och det kommer finnas mycket mer att upptäcka som vi ännu inte känner till. Bara att lyssna på hur olika forskare benämner och beskriver den som, visar på bredden av mångfald. Den franske handkirurgen Jean-Claude Guimbertau kallar fascia för ”ett organiserat kaos”. Embryologen Jaap van der Wal beskriver den som ”the innerness”. Och rolfaren Tom Myers har gjort ett helt system som visar hur de fasciella slingorna löper i kroppen – Anatomy Trains. 

Kanske att Andrew Taylor Still var den förste som använde sig av, och förstod, fascians holistiska konstruktion. Han la grunden till osteopatin i slutet av 1800-talet. Vi har honom att tacka för mycket.

Vill du veta mer om fascia? Och även att få chans att utforska olika typer av rörelsekvaliteter och hur vår sensorik kan ge dig bättre kroppskännedom? 

Då kanske workshopen Fascia Flow är något för dig. Ett koncept där vi under tre dagar kommer varva olika typer av kunskap, för att skapa en djupare och förkroppsligad förståelse för hur fasciasystemet fungerar.

Nästa tillfälle kommer till Studio Flow den 24-26 maj, och är du nyfiken så läs mer om den under workshops.

____

Liselotte på Movement Center

Tensegritet sv.jpg

Sthira Sukham - stadighet och lätthet i vardagen.

Under påskhelgen höll Lois en temaklass om krigarpositionerna och bland annat om att hitta sthira sukham i yogapositionerna. Stadighet och lätthet - det som yogapostionerna har som grund. Som vi ibland glömmer och ibland kommer ihåg. Att vara i positioner med stadighet och lätthet - det är det som är grejen.

Men vad är stadighet och lätthet i vardagen då? Hur kan vi översätta det som sker på mattan till det dagliga livet? För det är någonstans där som det viktiga finns. Hur speglar sig det du övar på på mattan i ditt vardagliga liv? Jag tänker att stadighet är som ett ankare som alltid finns inuti mig även när det blåser. Även när det blåser riktigt hårt. För det gör det ibland. Då är en strategi, en tanke, en doft, ett samtal, en rörelse, eller vad det än må vara - stadighet för mig. En stadighet är också något som är så grundat att det faktiskt kan ändra sig. Det behöver inte var hårt och rigid i sin ståndpunkt. Vad är stadighet för dig?

För mig är lätthet något som infinner sig när stadigheten är så självklar som den bara kan bli. I alla olika typer av relationer mellan människor finns det sådant vi håller med om och sådant vi inte håller med om. Att lyssna, tänka sig in i perspektiv, se situationer från ett annat håll, ett håll av vänlighet snarare än ilska, brukar hjälpa mig med lätthet. Vår vardag ser ut som den gör. Det finns otroligt mycket vi kan påverka i den. Mycket mer än vad vi själva oftast tror. Tanken om att “jag kan ha fel” , eller “vi tänker olika” hjälper mig också med lätthet i att inte bita ihop mina käkar och stånga mig blodig. Vad är lätthet för dig?

För att det ska finnas lätthet behöver det finnas stadighet. För att det ska vara följsamt i stadigheten behöver det finnas lätthet. Även när det inte blir som vi tänkt oss stannar vi kvar med det som är. Stadigt och med den lätthet som går. Hittar det bekväma i det obekväma. Modet att stanna kvar. Det tror jag kommer om det finns en ambition av stadighet och lätthet i det vi gör. I tanken. I kroppen. Ibland behöver utmaningen och disciplinen finnas där för att komma till sthira sukham.

I vilka situationer i ditt liv finns det sthira sukham och vad skulle kunna vara komponenterna i den sammanhållningen?

Vilka situationer i ditt liv skulle kanske behöva lite mer stadighet och lätthet och vad skulle kunna hjälpa dig att bjuda in det?

___

Johanna

Foto: vegafoto.se

Foto: vegafoto.se

Krigarpositionerna i yoga - varför gör vi dem?

På lördag, påskafton, kl 10-11.30 har Lois en klass tillägnad krigare 1, 2 och 3. Men varför gör vi krigarpositionerna i yoga kan man fråga sig?

Krigarpositionerna är uppkallad efter krigaren Virabadhra som sägs symbolisera vår inre förmåga att övervinna vårt ego och ignorans. Krigarna testar oss i detta genom styrka, självkännedom, fokus och mod. Även om krigarpositioner kan vara utmanande kan de också vara oerhört grundande och ge en upplevelse och känsla av stabilitet - att bära sig själv.

Fysiskt så utmanar krigarpositionerna våra benmuskler, höftstabiliserare, både musklulärt/stabilitet och rörlighetsmässigt. Beroende på om det är krigare 1, 2 eller 3 involveras också ryggraden, axlar och nacke. I stort sett hela kroppen är aktiv i krigarna. En vanlig “risk” i krigare är att man hänger i sina leder stället för att ta hjälp av skelettets förmåga att landa ungefär led ovanpå led och att muskulärt “krama om” skelettet. Allas våra kroppar och skelett har olika utmaningar och möjligheter och olika erfarenheter vilket kommer påverka formen av positionen. Just din krigarposition kommer inte se ut som någon annans.

Det finns många detaljer att tänka på i dessa positioner och så ska man samtidigt komma ihåg att andas. Som i alla positioner i yoga är balansen av sthira och sukha, steadiness and ease, det viktiga. En balans av att använda sin fysiska kropp, sitt sinne, sitt andetag och sin stillhet och närvaro. Vägen dit och detaljerna är olika för oss alla. Hur din form ser ut, var din medvetenhet landar och var din styrka i kombination med mjukhet landar är unikt för just dig.

Är du nyfiken på att lära dig mer?
Välkommen på lördag!

___

Johanna

e7eabceb-2782-4a57-894c-227db5e5bb8e.jpg

Yoga, vetenskap och fakta - därför fungerar det!

Det är titeln på Sara Hoys nya bok. Minus utropstecknet. Men jag tycker det ska finnas där för det är värt ett utropstecken! Igår var Sara på studion och berättade om boken och guidade oss igenom en yogasekvens baserad på den forskning som finns om yoga.

Att yoga kan ge oss en känsla eller upplevelse av utrymme, lugn och närvaro kan nog de flesta av oss skriva under på. Men vad finns i forskningen egentligen? Vi i väst älskar ju forskning och det är bra att vi vet vad vi gör. Att det finns en innehållsförteckning på receptet som Sara själv uttryckte det. En upplevelse och en känsla är inte alls att förringa och kan vara så gott nog. Men det finns sådant vi vet.

Yogan är unik i sin form då den hjälper vid depression, ger dig bättre stresstålighet, ökar din styrka och rörlighet, kan sänka ditt blodtryck, minska smärta och stärka kroppsbilden. Yogan är unik, menar Sara, då den kombinerar de ingredienser vi lider brist på idag - rörelse och vila.

IMG_0784.jpg

Om yoga och rörelse tillsammans med alla de fenomenala effekterna kom i pillerform hade både du och jag troligtvis velat knapra dem hela dagen lång.

Många av oss är stressade på ett eller annat sätt och kanske prioriterar bort den där korta stunden av rörelse, avslappning eller vila, för att vi hinner inte. Det tar för lång tid. Ack så tokigt vi tänker där.

Vill du veta de kognitiva effekterna du får direkt efter ett 20 minuters yogapass? Klicka här för att läsa mer i Saras blogg på Yoga World.

Varför en bok om yoga och vetenskap? 
Gränslandet mellan forskningens värld och yogamattan är både ett spännande men också delvis klurigt område. Den innebär å ena sidan förenklingar och inspirerande förklaringsmodeller för att motivera till att praktisera yoga och å andra sidan ett kritiskt förhållningssätt till hur yoga definieras och mäts. Även om uppgiften är stor, är det mycket roligt att försöka utröna vad i yogan som troligen har störst effekt och vad vi inte vet särskilt mycket om än. Min upplevelse är att den här boken behövs för att i så stor utsträckning (som jag förmått) sondera terrängen i vilken vi just nu står kring yoga och vetenskap i populärvetenskaplig anda. Någonstans måste vi börja, och startskottet går nu.

Citatet kommer från Saras blogginlägg på YOGOBE där det också finns en filmad videosekvens, samma som vi fick göra med henne igår på studion. Boken, som jag rekommenderar varmt, hittar du bland annat här.

Tack Sara för att du kom och för allt arbete du gör för att lyfta yoga och forskningen framåt!

___

Johanna

IMG_0786.jpg

Om du vill testa Saras yoga på YOGOBE kan du använda koden SARAHOY eller ALVIN för dina första 30 dagar gratis.

FLOW bloggen får nytt liv!

I FLOW bloggen har det inte hänt något på mycket länge men nu är det dags igen! Bloggen ser nytt ljus! Med våren, solen och den trevande växtligheten kommer vi med kraft.

Varje vecka kommer nya inlägg om yoga, livet, mat, forskning, event, utbildningar, vad vi gör, tankar - allt möjligt. Inläggen och författarna kommer att variera men FLOW-gemenskapen vara densamma. Har du önskemål om något du önskar läsa om så maila gärna info@studioflow.se så ska vi göra vårt bästa att uppfylla önskningen.

Varje onsdag med start nästa vecka kommer nya inlägg.

Hoppas du hänger med!

VARMA HÄLSNINGAR
Johanna & FLOW teamet

IMG_0555.jpg